Hadihajó köt ki Szentendrén

lajta monitor kiköt

Az utolsó osztrák-magyar hadihajó Szentendrén – Lajta Monitor (ápr. 24-25)

A Magyar Honvédség 170 éves fennállásának alkalmából, valamint a Nagy Háború befejezésének 100. évfordulója tiszteletére, 2018 áprilisában az év egyik legérdekesebb programsorozata veszi kezdetét: Az utolsóként fennmaradt osztrák-magyar páncélozott hadihajó – a Lajta Monitor Múzeumhajója – útra kel a Dunán, és a mintegy 417 kilométeres magyarországi folyószakaszon, 11 város kikötőjében köt ki és várja látogatóit.

Az egyedülálló múzeumhajón az érdeklődők találkozhatnak korabeli fegyverekkel, felszerelésekkel, egyenruhákkal, megtekinthetnek egy első világháborús kiállítást, valamint a gyerekek részt vehetnek egy, a kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozáson és fegyverbemutatón.

A másfél hónapos út alatt a hajón kihelyezett tanórák, első világháborús megemlékezések és hagyományőrző rendezvények helyszíne is lesz egyben.

Lajta Monitor Múzeumhajó

Szentendrén április 24-25. (kedd-szerda) köt ki a Lajta Monitor

Abban az esetben, ha lemaradsz a szentendrei kikötésről, a közelben is megnézheted a hajót. 2018. április 03. és május 21. között a Lajta az alábbi helyszíneken állomásozik:

 A Duna északi szakaszán: (6 állomás)


április 3-6. (kedd-péntek) Gönyű

április 8-10. (vasárnap-kedd) Komárom

április 12-14. (csütörtök-szombat) Esztergom

április 15-18. (vasárnap-szerda) Visegrád

április 20-22. (péntek-vasárnap) Vác

április 24-25. (kedd-szerda)  Szentendre

 

A Duna déli szakaszán: (5 állomás)


április 27-30. (péntek-hétfő) Százhalombatta

május 1-5. (kedd-szombat) Dunaújváros

május 7-9. (hétfő-szerda) Paks

május 11-14. (péntek-hétfő) Baja

május 16-21. (szerda-hétfő) Mohács

Lajta Monitor: Az utolsó osztrák-magyar hadihajó

Lajta Monitor: alacsony felépítésű, kis merülésű, forgatható ágyútoronnyal felszerelt – páncélos hadihajó (monitor), amelyekből 1861-1965 között összesen mintegy 200 darab épült világszerte. A LEITHA az egyetlen a világon, amely a monitor-típus keletkezése utáni évtizedből fennmaradt. 1871-ben bocsátottak vízre Újpesten kifejezetten folyami használatra. Érdekessége, hogy a hajó tervezésekor figyelembe kellett venni, hogy a Duna és a Tisza sekély gázlói miatt csak rendkívül kis merülésű hajók építhetők (ami viszont a nélkülözhetetlen páncél súlya miatt szinte kivitelezhetetlen), illetve, hogy alacsony vízállás mellett a szűkké vált mederben a hajók esetleg nem tudnak megfordulni, valamint, hogy a Duna magas jobb partját a mélyen lévő vízről nem lehet majd hajóágyúkkal hatásosan lőni.

Leitha tervrajzLajta Monitor Múzeumhajó Belső tér

A Monarchia haditengerészetében ez volt az első két vitorlák nélküli, kizárólag gőz által hajtott, teljesen fémből épült páncélozott, forgatható lövegtornyú, két hajócsavarral meghajtott, vízöblítéses illemhellyel felszerelt hadihajó. A Lajta Monitor 1878 és 1919 több haditengerészeti műveletben részt vett, elsőként például a boszniai okkupáció harcaiban a Száván, majd 1915 októberében Belgrád második elfoglalásában működött közre. 1919-ig  aztán a Duna főként magyarországi részén folytatott hadműveleteket. Az I. világháború után a hajót leszerelték és polgári célra értékesítették.

lajta monitor Belgrád ostromaLajta Monitor Múzeumhajó

Nyitva: Meghirdetett napokon minden nap 9.00-17.00 között

Részvétel: Ingyenes

Még több információ:

http://m.militaria.hu/hirek/lajta-mozgasban

http://lajtamonitor.hu/az-sms-leitha-tortenete

Képek forrássa: Wikipédia, lajtamonitor.hu

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük