Lajta Monitor Szentendrén ma utoljára
Mi tegnap megnéztük a fiúkkal a Lajta Monitort, az utolsó osztrák-magyar hadihajót. Ma – idén utoljára – még Te is megnézheted Szentendrén. Arra számítottunk, hogy 20 perc alatt végzünk, a hajó nem túl nagy. Meglepetésünkre azonban nem így lett! A hajón és a hajó belsejében valójában kb 1 órás kis időutazáson vettünk részt. Most már van elképzelésünk arról, milyen lehetett haditengerészként szolgálni 100 évvel ezelőtt egy folyami páncélozott hadihajón. Biztosan kitaláltátok, hogy nem luxus utazás volt… A hajó fedélzetén és gyomrában csak végignézni a korabeli fegyverarzenált, a hajókazánt, motort, kormányállást, lövészállásokat, legénységi szállásokat önmagában nagyon érdekes. Mindenképp hallgasd meg a rövid vezetést a hajóról és hajón szolgálók életéről. Hihetetlenül érdekes és lelkes szakértői előadást hallhattunk erről a hajón, tele anekdotákkal és gyerekek számára is érdekes sztorikkal, különlegességekkel. Sokat segít abban is, hogy a gyerekek kérdéseire nem neked kell választ adnod. Ja és ha lemész a hajó gyomrába, tényleg vedd fel a biciklis bukósisakot! Te is gyorsan rájössz majd, miért… Szóval, ne hagyd ki az élményt Te sem, mart ma van utoljára a Lajta Monitor Szentendrén! Most azonban beszéljenek helyettem a képek…
Abban az esetben, ha lemaradsz a szentendrei kikötésről, kicsit messzebb is megnézheted a hajót. 2018. április 27. és május 21. között a Lajta az alábbi helyszíneken állomásozik:
A Duna déli szakaszán: (5 állomás)
április 27-30. (péntek-hétfő) Százhalombatta
május 1-5. (kedd-szombat) Dunaújváros
május 7-9. (hétfő-szerda) Paks
május 11-14. (péntek-hétfő) Baja
május 16-21. (szerda-hétfő) Mohács
Mi a Lajta Monitor? Alacsony felépítésű, kis merülésű, forgatható ágyútoronnyal felszerelt – páncélos hadihajó (monitor). A LEITHA az egyetlen a világon, amely a monitor-típus keletkezése utáni évtizedből fennmaradt. 1871-ben bocsátottak vízre Újpesten kifejezetten folyami használatra. Érdekessége, hogy a hajó tervezésekor figyelembe kellett venni, hogy a Duna és a Tisza sekély gázlói miatt csak rendkívül kis merülésű hajók építhetők (ami viszont a nélkülözhetetlen páncél súlya miatt szinte kivitelezhetetlen), illetve, hogy alacsony vízállás mellett a szűkké vált mederben a hajók esetleg nem tudnak megfordulni, valamint, hogy a Duna magas jobb partját a mélyen lévő vízről nem lehet majd hajóágyúkkal hatásosan lőni.
A Lajta Monitor 1878 és 1919 több haditengerészeti műveletben részt vett, elsőként például a boszniai okkupáció harcaiban a Száván, majd 1915 októberében Belgrád második elfoglalásában működött közre. 1919-ig aztán a Duna főként magyarországi részén folytatott hadműveleteket. Az I. világháború után a hajót leszerelték és polgári célra értékesítették.
Lajta Monitor Szentendrén
Nyitva: Meghirdetett napokon minden nap 9.00-17.00 között
Részvétel: Ingyenes
Még több információ: https://szentendreblog.hu/lajta-monitor-szentendren/